Honnan tudom, hogy egy autó nagyon jó? Nyilván a szokásos infók hozzám is eljutnak: a kiváló értékelések a megjelenés után, a folyamatos dicséretek a használt teszteken és a rajongás, ami ezeket a típusokat övezi a vásárlók körében. Sokan keresik nálam ezeket a típusokat: „Tudnál szerezni?”, „Ha hoznak egyet, azonnal hívj!”, de az ilyen autók (használt autó) esetében nem egyszerű a helyzet. Akik hozzám hasonlóan autófelvásárlással foglalkoznak, azokhoz általában kevés ilyen autó érkezik és garantáltan nagyon kevés időt tölt a birtokomban.
Ilyen autó minden idők egyik legnépszerűbb – és sokak szerint a legjobb – kétülésese, a Mazda MX-5 is. Honnan indult és hogyan emelkedett olyan magasságokba, hogy napjainkra már élő legendaként emlegetik? Lássuk!
Kell egy roadster
A legendárium szerint, Kenichi Yamamoto and Gai Arai, a Mazda fejlesztési osztályáról 1979-ben megkérdezte Bob Hall újságírót, hogy milyen autót is kellene gyártania a Mazdának, aki javasolta, hogy nyúljanak vissza a gyökerekhez és gyártsanak angol stílusú roadstert.
Természetesen a mazdás srácok nem szaladtak rögtön vissza a tervezőasztal mögé, hogy négy kerékre varázsolják Hall javaslatát. Az ötletet csak 1981-ben melegítették fel újra, amikor Bob Hall már a Mazda amerikai központjában dolgozott, Kenichi Yamaoto pedig a cég elnökségében foglalt helyet.
A menedzsment végül 1982-ben bólintott rá a fejlesztés elindítására. Mindebből joggal vonhatjuk le azt következtetést, hogy nem elég újságíróként mondogatni a gyártóknak, hogy csináljatok már egy jó autót, az ilyen „missziókat” a cégen belül érdemes elkezdeni.
Verseny
Miután zöld utat kapott a projekt, Hall maga mellé vette Mark Jordan tervezőt és elkezdték papírra vetni az elképzeléseiket, de ezzel egy időben, tőlük függetlenül egy másik, a japán központban található csapat is elkezdett dolgozni a roadster tervein.
A két csapat terveit 1984-ben eresztették össze és két fordulót követően az amerikaiak kerültek ki győztesen.
Mennyi? Adom kápéban!
Mivel a Mazdának nem volt elég erőforrása, a prototípust Angliában készítették el és élesben először Santa Barbara útjain tesztelték. Már itt érzékelhető volt az érdeklődés, a tesztnapon még azonnali készpénzes ajánlat is érkezett a prototípusra.
A sikeres teszt után a projekt visszakerült Japánba, hogy Toshihiko Hirai vezetésével, a Mazda jól ismert Jinba Ittai (magyarra fordítva: ló és lovasa) filozófiáját követve, kivételes mérnöki munkával megalkossák az 1989-ben megjelent MX-5-öt.
Legenda
A típus megjelenése után eleget tett a várakozásoknak és letarolta a világot, mind a vásárlók, mind a kritikusok egyből a szívükbe zárták. Mára a Mazda MX-5 a legtöbb példányszámban gyártott kétüléses sportautóvá vált (2016-ban gördült le az egymilliomodik darab) és eddig négy generáció jelent meg.
Egy legendás autó, amiből mindenki szeretne egyet a garázsába. Én is. Hívj, ha van eladó használt autód: 06-20/485-5377.
ger4 képét a Pixabay-ról töltöttem le.