Hidrogén meghajtás - Wikipedia

Hová tettétek a hidrogént? – II. rész a hidrogén meghajtásról

Az előző bejegyzésemben megismerhettük, miként használható fel a hidrogén a járművek meghajtására. Elég jó ez a technológia, hogy labdába rúgjon az akkumulátort használó elektromos autók mellett? Milyen tulajdonságai vannak, amelyek segítenék elérni a nulla káros-anyag kibocsátást? Lássuk!


Speciális

Először is, a kellemetlen rész! Nézzük, melyek azok a legfontosabb speciális tulajdonságok, amelyek miatt a technológia nem tudott betagozódni a hagyományos üzemanyagokat használó belsőégésű motorok, majd a hybrid és teljesen elektromos meghajtást használó járművek mellé. Jöjjenek a hidrogén hátrányai!

  • Tárolás

A hajtáshoz szükséges hidrogént 700 bar-os nyomáson kell tárolni az autók üzemanyagtartályában. Ehhez igen speciális tárolóedények szükségesek, amelyeket a méretük miatt nehezebb elhelyezni az autókban, mint az akkumulátorokat vagy egy közönséges benzintankot.

  • Ár

A hidrogén tárolására szolgáló tartályok, valamint a legutóbb említett energiacellák gyártása – a felhasznált anyagok és a jelenleg elérhető alacsony kapacitás miatt – egyelőre igen költséges.

  • Tankolás

A tárolással kapcsolatos mizéria persze maga után vonja, hogy a töltőállomásokon is ilyenekre van szükség, ezért sajnos nem lehetséges, hogy a már kiépített kúthálózatot (jelenleg Magyarországon egyetlen egy ilyen töltőállomás található) egy csettintéssel átállítsuk. Nem is beszélve arról, ha nem helyben állítják elő a hidrogént, akkor a szállításhoz is speciális ellátási láncot kell kialakítani.

Hidrogén meghajtás - Wikipedia
A már többször említett speciális tartály, forrás: wikipedia

Akkor mire ez a nagy felhajtás?

A hidrogén hajtotta autók mellett szóló legfontosabb érv a kényelem.

Mindenki tudja, hogy a teljesen elektromos autók egyik gyenge pontja a megtehető kilométerek száma és a töltési idő. Bár vannak már olyan modellek, amelyek elfogadható hatótávval rendelkeznek (amihez persze már komolyabb árcédula is társul, még használtan is), de a töltési idő még nem hasonlítható össze egy jól megszokott tankolással, ami a hidrogén utántöltése esetében megoldott.

Egy teletankolás ideje körülbelül 5 perc, ez pedig lényegesen gyorsabb és kényelmesebb, mint amikor valaki kifogy az akkumulátor időből.

Szóval a hidrogén alapú hajtással pont oda lehetne tenni egy nagy tapaszt, ahonnan az akkumulátorral hajtott elektromos autók technológiájából a leghangosabban süvít a levegő.

Azt hiszem nem értem / kérdések

Lehet, hogy ezt a bejegyzést csak kérdéssel tudom majd lezárni, mivel egy kicsit úgy tűnik, (számomra legalábbis) hogy a hidrogén alapú hajtás egy kihagyott lehetőség lesz, mivel az autóipar úgy döntött, hogy „jóra hallgatja” az akkumulátorral működő elektromos autó technológiáját, mert az majd úgyis fejlődik annyit, hogy minden igényt kielégít.

Pedig talán a két megoldás párhuzamos használatával (és gyorsabb ütemű fejlesztésével) könnyebben el lehetne érni a végső célt, a zéró emissziós mobilitást mivel:

  • A károsanyag-kibocsátás mentes gyártást nem csak a hidrogén esetében kellene elérni, mivel jelenleg az autókba töltött elektromos áram jelentős részét sem így állítják elő.
  • A hidrogén utántöltéséhez ki kell építeni a teljes ellátó rendszert, amiből még szinte semmi nincs meg. Ez azonban részben az elektromos hálózatra is igaz. Gondoljunk csak bele, ha megfordulna az arány és annyi zöld rendszámos autó lenne, mint most fehér! Mennyi töltőállást kellene telepíteni, amelyeket a „tankolás” közben nem csak pár percre foglalnak le a járművek? A teljes elektromos hálózat fejlesztéséről nem is beszélve.
  • Az olyan ágazatokban, mint teherszállítás (hajón, közúton) vagy a közösségi közlekedés, ahol nagy terheket kell megmozgatni nagyobb távon, komoly mennyiségű, tömegű és még hosszabb töltési időt igénylő akkumulátor szükséges. Mivel ebben az ágazatban lenne a legfontosabb a károsanyag-kibocsátás lenullázása, ezen a területen nagy szerepe lehetne a hidrogén alapú technológiáknak.

Úgyhogy a végére csak tényleg csak kérdések maradnak. Változhat a felállás és a hidrogén hajtású autók is bekerülnek a gyártók katalógusaiba és az én kereskedésemben is megjelennek? Vagy továbbra is csak takaréklángon zajlik majd a fejlesztés és szépen lassan abbamarad? Valakinek nem kellene meggyőznie Elon Muskot?